Σημαντικό για κάθε brand, κάθε επιχείρηση, αλλά και κάθε ομάδα – μεγαλύτερη ή μικρότερη – είναι η στοχοθεσία, η οποία βοηθά  στην προσήλωση σε ένα κοινό όραμα, αλλά και την πιο εύρυθμη λειτουργία της. Έχοντας έναν συγκεκριμένο στόχο, είμαστε σε θέση να σχεδιάσουμε μία στρατηγική που να είναι αποτελεσματική, και να αρμόζει, τόσο στις επιδιώξεις μας, όσο και στο «χαρακτήρα» της επιχείρησής μας.

 

Οι στόχοι

  • μας βοηθούν να παρακολουθούμε καλύτερα την πρόοδο της δουλειάς μας, τόσο σε συλλογικό, όσο και σε ατομικό επίπεδο, παρέχοντάς μας ένα καθολικό, αντικειμενικό κριτήριο
  • δίνουν κίνητρο στους εργαζομένους μιας επιχείρησης και ουσιαστικό σκοπό στις day-to-day ασχολίες κι αρμοδιότητές τους
  • οι μικρότεροι στόχοι – ως υποδιαιρέσεις κάποιων μεγαλύτερων – κάνουν ευκολότερη τη σταδιακή επίτευξη και πραγμάτωση του οράματος μιας επιχείρησης.

 

Προκειμένου, ωστόσο, ένας στόχος να λειτουργεί πράγματι επικουρικά κι ουσιαστικά, σε όλα τα παραπάνω, θα πρέπει να πληροί κάποιες προδιαγραφές/προϋποθέσεις, τις οποίες χρειάζεται να λαμβάνουμε υπόψη κατά τον καθορισμό του.

Σύμφωνα με το σύμβουλο επιχειρήσεων,  George T. Doran, οι προϋποθέσεις αυτές «συμπυκνώνονται» στο ακρωνύμιο S.M.A.R.T., οποίο εισήγαγε ο ίδιος ως όρο, το 1981. Ένας S.M.A.R.T. στόχος, λοιπόν, είναι:

Specific = συγκεκριμένος

Measurable = μετρήσιμος

Achievable = επιτεύξιμος

Relevant = σχετικός

Time-bound = χρονικά περιορισμένος

 

Ας δούμε αναλυτικά αυτά τα χαρακτηριστικά.

Specific = συγκεκριμένος

Πρώτα απ’ όλα, ένας στόχος πρέπει να είναι σαφής και συγκεκριμένος, ώστε να γίνεται κατανοητό από όλους τι ακριβώς είναι αυτό που χρειάζεται να επιτευχθεί, ποιος είναι υπεύθυνος για αυτό, και ποια βήματα απαιτείται να γίνουν, προκειμένου να επιτευχθεί.

 

Measurable = μετρήσιμος

Σε μια εποχή που όλα τα δεδομένα μιας επιχείρησης μεταφράζονται σε  αριθμούς, για να μπορούμε να παρατηρούμε την πρόοδό μας, σε σχέση με το στόχο που έχουμε θέσει, και να είμαστε σε θέση να ορίσουμε πότε αυτός έχει επιτευχθεί ή αν τα βήματα που ακολουθούμε είναι αποτελεσματικά, απαραίτητη είναι και η «μετάφραση» του στόχου μας, σε μετρήσιμες έννοιες  και  δεδομένα.

 

Achievable = επιτεύξιμος

Για να μπορούμε να επιτύχουμε το στόχο που θέσαμε και να είμαστε αποτελεσματικοί, πρέπει να βεβαιωθούμε πως είναι ρεαλιστικός, ότι ανταποκρίνεται, δηλαδή, στα μέσα και τις δυνατότητες της επιχείρησης και της ομάδας μας. Ο καθορισμός ενός επιτεύξιμου στόχου, καθιστά ευκολότερη την υποδιαίρεσή του σε μικρότερα βήματα, και βοηθά τους εργαζομένους που τα ολοκληρώνουν, να αισθάνονται πιο παραγωγικοί.

 

Relevant = σχετικός

Μία επιχείρηση δε γίνεται να θέτει στόχους «στο κενό». Όλοι στόχοι – μικρότεροι ή μεγαλύτεροι – χρειάζεται να αποτελούν τα επιμέρους διαδοχικά στάδια, που με την ολοκλήρωσή τους οδηγούν στην πραγμάτωση του οράματος της επιχείρησης. Κάθε νέος στόχος, λοιπόν, πρέπει να ορίζεται με γνώμονα αυτή την ακολουθία και να εξετάζεται το πώς ακριβώς συμβάλλει στο τελικό όραμα.

 

Time-bound = χρονικά περιορισμένος

Όπως ακριβώς χρειάζεται να μεταφράζουμε το στόχο μας σε αντικειμενικά αριθμητικά δεδομένα, έτσι πρέπει να ορίζουμε κι ένα συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο, το οποίο θα ορίζει πότε ακριβώς αναμένουμε αποτελέσματα από τις ενέργειές μας, και πότε μπορούμε να θεωρήσουμε ή να επιδιώκουμε ο στόχος μας να έχει επιτευχθεί. Θέτοντας ένα σαφές χρονικό όριο, μπορούμε ευκολότερα να κατανοήσουμε αν θα χρειαστεί να επαναπροσδιορίσουμε εν καιρώ το στόχο μας ή τα βήματα που ακολουθούμε για την επίτευξή του.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι, ως ομάδες κι επιχειρήσεις, στον καθορισμό αλλά και την επίτευξη μικρότερων ή μεγαλύτερων στόχων.